شماره 746گزیده مطالب

بیانیه‌ی 170 فارغ‌التحصیل شریف و نامه‌ی 120 عضو هیات علمی دانشگاه ایران در مورد وقایع اخیر

گزیده مطالب شماره 746

بیش از 170 نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه شریف، با امضای بیانیه‌ای، ضمن هشدار درباره نحوه مواجهه حاکمیت با اعتراضات اجتماعی، خواستار استعفای رئیس دانشگاه صنعتی شریف شده‌اند. این بیانیه، که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف‌نیوز قرار گرفته، خطاب «به همه‌ی مردم عزیز ایران که سزاوار روزگارانی بهتر از این هستند» نوشته شده است. به گزارش دریافتی انصاف‌نیوز، متن این بیانیه‌ی دانش‌آموختگان شریف در پی می‌آید:

در این روزهای دردناک و سخت کشور که از هر گوشه‌ای فریاد به حق مردم این سرزمین به نجیبانه‌ترین شکل ممکن و با خواست‌هایی بدیهی که آخرینش حذف نهادی به‌نام گشت‌ارشاد است، بلند شده حاکمان بیش از هر زمانی گوش‌های خود را به صدای اعتراض مردم بسته‌اند. رخدادهای تلخ در دانشگاه صنعتی شریف و در شهر زاهدان، حاکی از این واقعیت است که هم‌چنان دست بالا در هر دو ساحت سیاست‌گذاری و مدیریت امور در اختیار جریانی است که ایجاد «رعب» و برخورد «حذفی»، و نه تلاش برای «شنیدن»، «گفتگو» و «اقناع»، را بهترین راه‌حل مدیریت بحران قلمداد می‌کند. اما اتفاقات دو هفته گذشته نشان داده سرکوب‌ها و رعب‌افکنی‌های بی‌حدوحصر نه تنها زبان مردم را الکن نساخته که هر روز چراغی جدید در آسمان تیره وطن روشن می‌شود. با گشایش دانشگاه‌ها، دانشجویان که صدای همیشه رسای مقاومت بوده‌اند و این‌بار همراه با تعدادی از استادان بیدار به صدای اعتراضات طنینی جدید بخشیدند.

ما که نیک به فضیلت‌ مطالبه‌گری‌های خشونت‌گریز و صلح‌آمیز هم‌وطنان خسته و درمانده‌ی خود آگاهیم، نمی‌توانیم در چنین شرایطی سکوت پیشه کنیم و نگوییم که تداوم این الگوی مدیریت بحران نه‌تنها بر انباشت نارضایی‌ها خواهد افزود، بلکه ممکن است زمینه‌ساز گذار به دوران محنت‌باری شود که تا سال‌ها و دهه‌ها کشور را در معرض مخاطرات داخلی و بین‌المللی نگاه خواهد داشت. ما فحوای اصلی این اعتراضات مشروع و مسالمت‌آمیز را دعوت حاکمان به بازاندیشی و بازنگری در روندها و رویه‌های جامعه‌ستیزانه‌ای می‌دانیم که از حدود متعارف ناکارآمدی گذشته و جان، حیات آزادانه و معاش شرافتمندانه‌ی شهروندان این کشور را در معرض اتلاف و تباهی قرار داده‌اند. در پایان ضمن ابراز هم‌دردی عمیق با همه‌ی کسانی که در هفته‌های اخیر و در جریان این اعتراضات متحمل آسیب‌ها و مصائبی شده‌اند، در کنار مطالبه‌ی آزادی سریع دانشجویان بازداشتی، خواهان استعفای ریاست دانشگاه صنعتی شریف هستیم که نشان دادند از حمیت و قابلیت لازم برای حراست از حریم دانشگاه برخوردار نیستند.
اسامی امضاکنندگان بیانیه فوق در سایت انصاف‌نیوز ثبت شده است.

نامه‌ی اعضای هیات علمی دانشگاه ایران
متن نامه‌ی 120 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ایران خطاب به ریاست این دانشگاه نیز که در اختیار انصاف‌نیوز قرار گرفته است در پی می‌آید:
جناب آقای دکتر عبدالرضا پازوکی- ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی ایران- با سلام و احترام
همان‌گونه که مستحضرید دانشگاه شریف که از سال‌ها پیش به عنوان یکی از مراکز اصلی همکاری علمی با دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است، در شامگاه 10 مهر 1401 صحنه درگیری و خشونتی فراگیر و قابل اجتناب بود. این امر احساسات جمع کثیری از مردم کشور را جریحه‌دار کرد. دانشگاه شریف یکی از دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی است که همواره میزبان جمعی از نخبه‌ترین دانشجویان کشور بوده است، به شکلی که دانشگاه‌های کشورهای دیگر با آغوش باز پذیرای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند. این دانشگاه چه در دوران جنگ تحمیلی و چه پس از آن خدمات بی‌بدیلی را به کشور ارائه کرده است. بدین‌وسیله گروهی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، موضوعات زیر را که در شرایط فعلی ضروری است به فوریت مورد بررسی و اقدام مقتضی قرار گیرد، خدمت‌تان ابراز می‌داریم. امیدواریم با درایتی که در شما سراغ داریم دستور فرمایید این موارد در اسرع‌وقت در سطح وزارت‌های بهداشت و علوم و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و چاره‌جویی لازم صورت گیرد.

اعتراض به شکستن حریم دانشگاه: ما دانشگاه را مکانی مقدس و امن می‌شماریم که باید حرمت آن توسط نیروهای نظامی و انتظامی حفظ شود. مواجهه با دانشجویان معترض در محیط دانشگاه باید به روشی اقناعی و همراه با گفتگو صورت گیرد نه با تهدید و خشونت. دانشجویان سرمایه‌های حال حاضر و آینده این کشور هستند. برخورد قهری علاوه بر ناکارآمد بودن، موجب سرخوردگی و ناامیدی از اصلاح و تمایل بیشتر به مهاجرت از کشور می‌شود که خود خیانت به کشور عزیزمان است. بدین‌وسیله ما اعتراض خود را نسبت به شکستن حریم دانشگاه اعلام می‌کنیم و انتظار داریم این موضوع با اولویت ویژه مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.

اعتراض به دستگیری دانشجویان: برخوردهای قهری مانند ضرب و شتم، دستگیری و زندانی کردن و سایر اقداماتی چون ستاره‌دار کردن و اخراج دانشجویان اقداماتی غیرضروری و بلکه مخرب است که به‌طور معمول نتیجه‌ای مخالف با آنچه مدنظر مرتکبان این اقدامات است به بار خواهد آورد. برقراری گفتگو در محیط دانشگاه و بیان سازنده نظرات و اعتراض‌ها یکی از ضروریات محیط علمی پویاست. مهارت گفتن و شنیدن مسالمت‌آمیز نظرات را باید در دانشگاه تمرین کرد. در روزهای اخیر شاهد اتفاق مشابهی در مورد یکی از دستیاران دانشگاه بودیم که در پی بروز علائم قلبی در CCU بستری شد. لذا انتظار داریم ضمن تغییر روش، دانشجویان دستگیر شده در اولین فرصت آزاد شوند و از دانشجویان آسیب‌دیده دلجویی شود. همچنین حق اعترض در محیط علمی به رسمیت شناخته شده و زمینه اجرای آن فراهم شود.

اعتراض به استفاده از آمبولانس با اهداف انتظامی امنیتی: شوربختانه گزارش شده است که در مواردی از ماشین‌های آمبولانس با اهداف انتظامی- امنیتی استفاده شده است. این اقدام از دید ما اقدامی بسیار خطرناک و مخرب است که موجب وهن زحمات کادر درمان و آسیب جدی به اعتماد مردم به نظام سلامت می‌شود. لازم است وزارت بهداشت به صورت جدی به این رفتار مخرب، اعتراض و آن را محکوم کند. این‌گونه اقدامات در آینده منجر به بروز مشکلات فراوان در کمک‌رسانی به مردم در موارد اورژانس‌های پزشکی خواهد شد.

ضرورت رسیدگی درمانی و حمایتی از آسیب‌دیدگان: در پایان ذکر این نکته ضروری است که برخوردهای قهرآمیز در بسیاری از موارد منجر به آسیب‌های جسمی و روانی متعددی در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شود و برای کاهش این تبعات جبران از سوی عوامل ذیربط، مداخله حرفه‌ای مورد نیاز است. لذا پیشنهاد می‌شود اقدامات درمانی و حمایتی لازم از هر دو جنبه جسمی و روانشناختی برای آسیب‌دیدگان و افراد در معرض قرارگرفته فراهم شود تا در صورت تمایل بتوانند بدون نگرانی از عواقب امنیتی برای درمان مراجعه نمایند. بدیهی است همکاران این دانشگاه همچون گذشته آمادگی دارند هرگونه خدمت لازم را در اختیار آسیب‌دیدگان قرار دهند.

اسامی امضاکنندگان نامه فوق در سایت انصاف‌نیوز ثبت شده است.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/liG7D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا