شماره 783گزیده مطالب

به صراحت می‌گویم در غزه نسل‌کشی رخ داد

گزیده مطالب شماره 783

من به عنوان یک وکیل حقوق بشر کاملاً مطمئن هستم که می‌گویم آنچه در غزه و فراتر از آن رخ می‌دهد نسل‌کشی است. کرِیگ مخبر، مدیر دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک که در آخر هفته به دلیل واکنش این سازمان به جنگ غزه از سمت خود کناره‌گیری کرد، از سازمان ملل خواسته است که همان استانداردهایی را که در ارزیابی نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر در سراسر جهان انجام می‌دهد، درباره اسرائیل هم اعمال کند. به گزارش جماران، الجزیره در گزارشی در این باره می‌نویسد: مخبر که مدیر دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک بود، در نامه استعفای خود در 28 اکتبر نوشت که اقدامات نظامی اسرائیل در غزه نسل‌کشی است و با اشاره به نسل‌کشی‌های قبلی در بوسنی، رواندا و میانمار سازمان ملل را به شکست مجدد در اقدام متهم کرد. مخبر، وکیل بین‌المللی حقوق بشر، از سال 1992 در سازمان ملل متحد بوده و پیش از این به عنوان مشاور حقوق بشر در افغانستان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین کار کرده است. پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل که منجر به کشته شدن حداقل 1400 نفر و اسارت بیش از 200 نفر شد، از 7 اکتبر تاکنون حداقل 8805 فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه کشته (شهید) شده‌اند. گابریل الیزوندو، خبرنگار الجزیره در سازمان ملل با مخبر در نیویورک به گفت و گو نشست.

* چرا به این نتیجه رسیدید که وضعیت غزه یک نسل‌کشی است؟
معمولاً سخت‌ترین بخش اثبات نسل‌کشی، اثبات عمدی بودن آن است، زیرا باید قصدی برای نابودی کامل یا جزئی یک گروه خاص وجود داشته باشد. در این مورد، قصد رهبران اسرائیل علناً -توسط نخست‌وزیر، توسط رئیس‌جمهور، توسط وزرای ارشد کابینه، توسط رهبران نظامی- به صراحت بیان شده است که به راحتی می‌توان آن را مطرح کرد. همه این اظهارات در ملاعام صورت گرفته است. مهم است که ما شروع به استفاده از زبانی کنیم که قانون تعیین می‌کند، همانطورکه می‌دانید، در مدت اخیر، همه سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، سازمان‌های حقوق بشر اسرائیل، سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی، مکانیسم‌های حقوق بشر سازمان ملل و سایر مکانیسم‌های حقوقی مستقل همه و همه اذعان دارند که وضعیت جاری میان اسرائیل و فلسطین یک جنایت آپارتاید است. سازمان ملل باید به رسیدگی به این تخلفات خاص (از سوی اسرائیل) عادت کند، همانطورکه ما در موقعیت‌های مشابه دیگر همین کار را می‌کنیم.

وقتی از دبیرکل و دفترش درباره نسل‌کشی پرسیدیم، او از این اصطلاح استفاده نخواهد کرد. او می‌گوید که یک دبیرکل قبلی گفته بود که دادگاه‌ها باید تصمیم بگیرند. آیا فکر می‌کنید که دبیرکل باید در مورد آنچه در غزه می‌بینیم، از اصطلاح «نسل‌کشی» استفاده کند؟
اگر ادعا کنیم که جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را شاهد هستیم دلیلی برای سانسور یا حذف این عبارت وجود ندارد بخصوص در جایی که مدارک و شاهدان بسیار قوی درباره احتمال ارتکاب نسل‌کشی وجود دارد، و من فکر می‌کنم شما از این به بعد این اصطلاح را بیشتر و بیشتر در ارتباط با آنچه در غزه شاهد آن هستیم می‌شنوید. اما موسسات مربوطه، باید مراحل لازم را قبل از آن که بتوانند آن را اعلام کنند، طی کنند. از امروز، من یک شهروند مستقل هستم و مسئولیتی در سازمان ملل ندارم. من به عنوان یک وکیل حقوق بشر کاملاً مطمئن هستم که می‌گویم آنچه در غزه و فراتر از آن رخ می‌دهد نسل‌کشی است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً گفته است که پس از پایان این درگیری، باید به راه‌حل دو کشوری بازگردیم. شما در نامه خود نوشته‌اید که راه‌حل دو کشوری به یک شوخی آشکار در راهروهای سازمان ملل که ما الان در آن نشسته‌ایم، تبدیل شده است. آیا واقعاً این یک شوخی آشکار در راهروهای سازمان ملل است؟
بله، و خیلی وقت است که اگر از کسی در مقام رسمی در مورد این دو کشور بپرسید، آن عبارت را بارها و بارها به عنوان موضع رسمی سازمان ملل تکرار خواهند کرد. در واقع، این موضع رسمی ایالات متحده است. اما هیچ کدام از کسانی که این شرایط را چه از بعد سیاسی و چه از جنبه حقوق بشری دنبال می‌کند، دیگر راه‌حل دو دولتی را امکان‌پذیر نمی‌داند. چیزی برای یک کشور فلسطینی باقی نمانده است که پایدار یا عادلانه باشد یا از هر نظر ممکن باشد، و همه این را می‌دانند. ثانیاً، این راه‌حل هرگز به مشکل حقوق اساسی بشر فلسطینی‌ها نمی‌پردازد. برای مثال، آنها را به عنوان شهروندان درجه دوم بدون حقوق کامل انسانی در داخل سرزمین فعلی اسرائیل رها می‌کند. و بنابراین وقتی مردم عادی درباره این موضوع صحبت می‌کنند بیش از قبل درباره راه‌حل‌هایی پیرامون یک دولت بحث می‌کنند. این به معنای شروع دفاع از اصل برابری حقوق بشر به جای این شعارهای سیاسی قدیمی است، یعنی دولتی که در آن حقوق مساوی برای مسیحیان، مسلمانان و یهودیان براساس حقوق بشر و استانداردهای مشخص بین‌المللی داشته باشیم. حاکمیت قانون، این همان چیزی است که ما در هر شرایط دیگری در سراسر جهان به آن می‌گوییم. سوال این است که چرا سازمان ملل متحد در اسرائیل و فلسطین این کار را نمی‌کند؟

* جنایات اسرائیل موجب بی‌اعتمادی جهانیان به سازمان‌های بین‌المللی شده است
دکتر کمیل حبیب، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان در گفت‌وگوی اختصاصی با شفقنا لبنان تاکید کرد: آنچه در نوار غزه در جریان است، یک بی‌عدالتی و ظلمی آشکار و جنایت جنگی است که به هیچ‌وجه با قوانین بین‌الملل و حقوق بشردوستانه ارتباطی ندارد. این استاد لبنانی اظهار داشت: اسرائیل خود را فوق قانون می‌داند و منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد. حبیب با اشاره به اینکه همه به خاطر دارند که در سال 2000 چه اتفاقی افتاد که اسرائیل بدون قید و شرط در نتیجه حملات مقاومت و نه در اجرای قطعنامه 425 از لبنان خارج شد، تاکید کرد: این رژیم فقط زبان آتش و زور را می‌فهمد چرا که در اصل رژیمی است که بر پایه تروریسم، کشتار و خون پایه‌گذاری شده است، یعنی قوانینی که ما در دانشگاه‌ها به دانشجویان خود آموزش می‌دادیم، متأسفانه هیچ کدام از آنها در عمل اجرایی نمی‌شود و این موضوع به اعتقاد من باعث از دست رفتن اعتماد جهانی به سازمان‌های بین‌المللی، منشورهای سازمان ملل متحد و به اصطلاح جامعه جهانی شود.

نتانیاهو: با ورود سوخت به غزه موافقت نکردم

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل با بیان اینکه نیروهای ما به حومه شهر غزه نفوذ کرده‌اند، گفت: با ورود سوخت به نوار غزه موافقت نکردم. به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، نتانیاهو با اشاره به اینکه تا تحقق پیروزی به این جنگ ادامه خواهیم داد، گفت: ما موفقیت‌‌های بسیار چشمگیری به دست آورده‌ایم و به پیشروی خود ادامه می‌دهیم و هیچ چیز ما را متوقف نخواهد کرد. وی با بیان اینکه نیروهای ما متاسفانه متحمل تلفاتی شده‌اند ولی به تحقق اهداف جنگ مصمم هستیم، اظهار داشت: جنگ هزینه اقتصادی دارد، من از تلاش‌های وزارت دارایی در این‌خصوص تقدیر می‌کنم. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه دشمن را در میدان شکست داده و در جنگ اقتصادی هم پیروز خواهیم شد، گفت: وزارت دارایی به خوبی هزینه‌های سنگین جنگ را مدیریت می‌کند.

ورود مقاومت اسلامی عراق و یمن به نبرد ضد صهیونیستی

رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند پایگاه آمریکا در عراق و سوریه هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. خبرنگار المیادین ابتدا از حمله پهپادی گروه‌های مقاومت در عراق به پایگاه آمریکایی‌ها در اربیل خبر داد. اندکی بعد منابع خبری گزارش دادند پایگاه نظامی آمریکا در شهر «الشدادی» سوریه توسط یک پهپاد انتحاری هدف قرار گرفت. این درحالیست که هفته گذشته نیروهای یمنی، بندر ایلات در سرمین‌های اشغالی را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده بودند. اندکی بعدتر خبرگزاری رویترز گزارش داد یک پهپاد پایگاه هوایی الحریر در نزدیکی فرودگاه اربیل که میزبان نیروهای آمریکایی در شمال عراق است را هدف قرار داد. این خبرگزاری مدعی شده سامانه‌های دفاعی این پهپاد را رهگیری کردند. مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله پهپادی به پایگاه هوایی الحریر را بر عهده گرفت. مقاومت اسلامی عراق تاکید کرد این حمله را در راستای یاری رساندن به مردم غزه و در پاسخ به جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام داده است. گروه‌های مقاومت عراق که در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و بمباران مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان فلسطینی برای مداخله مستقیم در تقابل با صهیونیست‌ها و در حمایت از مقاومت فلسطین به نبرد طوفان الاقصی پیوسته‌اند، طی چند روز اخیر بارها مواضع نیروهای آمریکایی در پایگاه الحریر در شمال عراق و پایگاه عین‌الاسد در غرب این کشور را هدف حملات پهپادی و راکتی قرار داده‌اند و علاوه بر آن، پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی را در سوریه نیز هدف قرار می‌دهد. پایگاه التنف در شرق سوریه و پایگاه آمریکایی در میدان گازی کونیکو در شمال شرق سوریه از جمله مقرهایی است که طی این روزها از سوی مقاومت عراق هدف حمله پهپادی یا راکتی قرار گرفته است.

مجلس الجزایر اجازه ورود این کشور به جنگ با اسرائیل را تصویب کرد

مجلس الجزایر به رئیس‌جمهور این کشور اجازه جنگ با اسرائیل داد. مجلس الجزایر با رای 100 درصدی رسماً به رئیس‌جمهور این کشور اجازه داد تا وارد جنگ با اسراییل شود. جلسه رای‌گیری با شعارهایی طولانی در حمایت از مردم و گروه‌های مقاومت فلسطین همراه بود. به گفته بسیاری از کارشناسان، اگر الجزایر وارد جنگ مستقیم با اسراییل بشود تنگه جبل‌الطارق برای هم‌پیمانان این رژیم ناامن خواهد شد. بدین ترتیب آمریکا و اروپا در تردد دریایی و بین‌الملل با مشکل جدی و اساسی روبه‌رو خواهند شد.

گسترش حساب شده درگیری‌ها با سیاست ارعاب و ابهام

نصرا… نشان داد که سیاست حزب‌ا…، گسترش حساب شده و هدفمند دامنه نزاع بر مبنای تحولات پیش‌روست نه براساس احساسات حماسی افرادی که انتظار رجزخوانی از او داشتند. این سخن او که در روزهای آینده، دامنه درگیری با اسرائیل را گسترش خواهد داد اولاً یک عملیات روانی با مخاطب نظامیان اسرائیلی و ساکنان سرزمین‌های اشغالی است و آنها را بیمناک گسترش درگیری‌ها می‌کند و ثانیاً نوع و دامنه درگیری‌های جدید را مخفی نگاه می‌دارد که این هم از اصول نظامی‌گری است. دشمن را هم باید ترساند و هم باید در بی‌اطلاعی نگه داشت. این نکته‌ای است که خبرنگار بی‌بی‌سی در بیروت هم متوجه آن شد و در اولین گزارش خود بعد از سخنرانی نصرا… صراحتاً گفت که او همه را روی هوا نگه داشت. عصرایران- سخنان سید حسن نصرا…، افرادی که با سطحی‌نگری انتظار ادبیات تند و احساسی داشتند را ارضا نکرد.

آنها ای بسا انتظار داشتند نصرا… خطاب به نتانیاهو بگوید اگر تا 24 ساعت آینده حمله به غزه را متوقف نکنی، به تل‌آویو حمله زمینی می‌کنیم و خاک آنجا را به توبره می‌کشیم یا دستور ورود گسترده نیروهای حزب‌ا… به شمال سرزمین‌های اشغالی را صادر کند و ساعتی بعد اولین گردان پیاده نظام با حمایت موشک‌ها و پهپادهای حزب‌ا… وارد شهرک‌های شمالی شود. چنین سناریویی، هرچند حماسی بود و حتی می‌توانست در ابتدای امر منجر به پیروزی‌هایی برای حزب‌ا… شود ولی واقعیت‌های میدان ممکن است آینده را طوری دیگر رقم بزند. مثلاً فرض کنید اگر اولتیماتوم 24 ساعته اعلام می‌شد و قبل از پایان ضرب‌الاجل، اسرائیل دست به حمله گسترده پیشدستانه می‌زد؛ آیا این به نفع حزب‌ا… و غزه می‌شد؟

نصرا… در عین حال به صراحت گفت که در روزهای آینده، دامنه درگیری با اسرائیل را گسترش خواهد داد و حزب‌ا… تنها به تقابلات مرزی اکتفا نخواهد کرد. این سخن او از این بابت هوشمندانه است که اولاً یک عملیات روانی با مخاطب نظامیان اسرائیلی و ساکنان سرزمین‌های اشغالی است و آنها را بیمناک گسترش درگیری‌ها می‌کند و ثانیاً نوع و دامنه درگیری‌های جدید را مخفی نگاه می‌دارد که این هم از اصول نظامی‌گری است. دشمن را هم باید ترساند و هم باید در بی‌اطلاعی نگه داشت. این نکته‌ای است که خبرنگار بی‌بی‌سی در بیروت هم متوجه آن شد و در اولین گزارش خود بعد از سخنرانی نصرا… صراحتاً گفت که او همه را روی هوا نگه داشت.

نکته دیگر سخنان نصرا…، تاکید بر تقابل نظامی مقاومت اسلامی عراق با آمریکاست. او به آمریکا این پیام واضح را داد که بخشی از هزینه‌های جنگ غزه متوجه نظامیان آمریکایی است که در منطقه حضور دارند. نصرا… همچنین از جبهه جدیدی در جنوب اسرائیل خبر داد و گفت که یمنی‌ها نیز در کنار جبهه مقاومت، بندر ایلات و سایر نقاط اسرائیل را مورد هدف قرار می‌دهند. در واقع او از گسترش درگیری‌ها در سه جبهه عراق، لبنان و یمن خبر داد ولی به جز یمن که مشخص است به دلیل بُعد مسافت با موشک و پهپاد حمله می‌کند، درباره نحوه تقابل دو جبهه دیگر با آمریکا و اسرائیل توضیح خاصی نداد و کوشید از سیاست ارعاب و ابهام استفاده کند. یکی از نقاط اصلی استفاده از این سیاست آنجا بود که گفت اقدامات اسرائیل ممکن است حزب‌ا… را به معادله «غیرنظامی در برابر غیرنظامی» سوق دهد.

بدین معنا که اگر شهروندان غیرنظامی غزه همچنان در معرض حملات نظامی باشند، حزب‌ا… نیز این حق را برای خود قائل می‌شود که برای ایجاد بازدارندگی، دامنه حملات خود را از اهداف صرفا نظامی به مقاصد غیرنظامی نیز توسعه دهد. نصرا… نشان داد که سیاست حزب‌ا…، گسترش حساب شده و هدفمند دامنه نزاع بر مبنای تحولات پیش‌روست نه براساس احساسات حماسی افرادی که انتظار رجزخوانی از او داشتند. از این‌رو فارغ از ابعاد نظامی موضوع، نصرا… نشان داد که هنوز یک سیاستمدار هوشمند است و مخاطب، به ویژه مخاطب اسرائیلی و زوایای روان او را خوب می‌شناسد. گذشته از همه این‌ها، باید این را هم در نظر گرفت که طرف حزب‌ا…، یکی از ارتش‌های مجهر دنیاست که مستظهر است به حمایت بی‌چون و چرای آمریکا و باید همچون شطرنج‌بازی ماهر، با احتیاط و همه جانبه‌نگری کامل بازی را پیش برد نه با هیاهو و شعار دادن و بلوف زدن.

واقعیت این است که نه می‌شد قاطعانه‌تر از این سخن گفت و نه حساب شده‌تر از این. ضمن این که نصرا… نمی‌خواست در زمره رهبران ساکت جهان اسلام قرار بگیرد که فقط تماشاچی نسل‌کشی هستند. او هم سخن گفت و هم، همان‌طورکه در سخنانش اشاره کرد، از فردای طوفان‌الاقصی، با گرم کردن مرزهای شمالی اسراییل، یک سوم نیروی زمینی، نصف نیروی دریایی و یک چهارم توان نیروی هوایی اسرائیل را معطوف این منطقه کرده است تا عملیات علیه غزه کُندتر و کم توان‌تر از برنامه پیش برود. توجه به این نکته مهم است که اسرائیل نیاز دارد در زمانی کوتاه به پیروزی مورد نظر خود در غزه برسد و زمان به نفعش نیست. و نهایتاً نباید انتطار داشت نصرا… و حزب‌ا… تحت امر او بار تمام بی‌عملی دنیای اسلام و جهان عرب را به دوش بکشند هرچند که حزب‌ا… در عمل و نه در سخن، ثابت کرده است که هرگاه نیاز به جنگ همه‌جانبه باشد، از ورود به میدان نبرد، ابایی ندارد و کسی چه می‌داند، شاید تحولات روزها و هفته‌های آتی، به چنین انفجاری بینجامد و درگیری حزب‌ا… و اسرائیل این‌بار نه در مزارع شبعای لبنان که در شهرک‌های شمالی اسرائیل رخ دهد و معادلات را به کلی تغییر دهد.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/gTayv

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا