شماره 700گزیده مطالب

استاندار یزد: در راستای منافع استان هیچگاه تسلیم فشارها نشدیم

گزیده مطالب شماره 700

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر طالبی روز پنجشنبه (18شهریورماه) در نشست خبری با اصحاب‌ رسانه استان ضمن قدردانی از همراهی و تعاملات و ارائه انتقادات و پیشنهادات و نقدهای سازنده توسط اصحاب رسانه طی این سال‌ها، گفت: در این مدت تلاش شد ارتباط بسیار خوبی با مجموعه رسانه‌های استان در راستای کمک به انجام رسالت آن‌ها در انعکاس رویدادها و پیگیری مطالبات مردم برقرار شود. وی با بیان اینکه سالی که گذشت، سال بسیار خوبی برای استان بود، اظهار داشت: در این سال ثمره بسیاری از کارها و فعالیت‌های دنبال شده در دو سه سال گذشته در مجموعه مدیریت استان و حتی بعضی از کارها و فعالیت‌های صورت گرفته در طول 10سال گذشته به نتیجه رسید و سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات بزرگ عمرانی با سابقه ده ساله، به بهره‌برداری رسید.

استاندار یزد ادامه داد: در طول یک سال گذشته پروژه‌های بسیار بزرگی نظیر راه‌آهن یزد- اقلید، گندله سه‌چاهون، انتقال آب خلیج‌فارس و سایر پروژه‌های دیگر با اعتبار بسیار زیاد به بهره‌برداری رسید که این پروژه‌ها می‌توانند به نوبه‌ی خود، نقش مهمی را در توسعه آینده استان ایفا کنند… وی از دیگر اقدامات بزرگ انجام شده در حوزه مدیریت برق را ایجاد نیروگاه‌های خود تامین در بخشی از صنایع و معادن بزرگ استان عنوان و بیان کرد: همه ظرفیت‌های لازم برای پایداری برق استان و رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های موجود در این زمینه به کار گرفته شده است.

استاندار یزد به اهتمام استان برای تامین زیرساخت‌ها در شهرستان‌ها، تامین زمین و اجرای پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در آن‌ها اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه پروژه احداث GTL ابرکوه (شرکت تعاونی پالایش نفت و گاز ابرکوه)؛ با سابقه 10ساله که به شکست و تعطیلی انجامیده بود، با پیگیری‌های صورت گرفته، عملیات احداث این پروژه به عنوان پروژه‌ی کلان سرمایه‌گذاری طی روزهای آینده آغاز می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات و فعالیت‌های دنبال شده در راستای تکمیل چرخه کامل تولید فولاد در استان اشاره و خاطرنشان کرد: پیگیری صدور مجوز تولید آهن اسفنجی در ابرکوه، تسریع در اجرای طرح گندله‌سازی بهاباد بواسطه پیگیری‌های انجام شده، فراهم‌سازی بستر سرمایه‌گذاری‌های جدید در زمینه فروآلیاژها در شهرستان، صدور مجوزهایی در حوزه تولید کاشی و سرامیک و فولاد در خاتم و جانمایی آن‌ها، انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با شرکت سنگ آهن مرکزی و کنسرسیوم نوظهور و امضای تفاهم‌نامه 60هزار میلیارد تومانی با چادرملو و سرمایه‌گذاری آن در شهرستان‌های مختلف، از جمله آن‌ها است.

دکتر طالبی ادامه داد: با نگاه به تکمیل حلقه‌های بین تولید کنسانتره تا ورق فولادی، از این به بعد می‌توان روی نوآوری در حوزه فولاد، ایجاد صنایع جدید نیازمند ورق و تامین مواد اولیه از واحدهای تولیدی فولاد مستقر در استان، کار کرد. وی افزود: هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد صنایعی مثل قطعه‌سازی که منطبق بر شرایط استان هستند، آغاز شده است. استاندار یزد همچنین به اجرای بعضی از طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه فروآلیاژها اشاره کرد و گفت: علی‌رغم همه مشکلات موجود برای تامین سرمایه‌گذار خارجی، این طرح در ابرکوه شروع شد و در ماه‌های آینده نیز بعضی از طرح‌های سرمایه‌گذاری مصوب خارجی آغاز می‌شود.

وی از آب به عنوان نیاز اصلی، ضروری و حیاتی استان یاد کرد و اظهار داشت: در دو سه سال اخیر، ضمن گرفتن تخصیص آب دریای عمان و انجام مطالعات، جلسات متعددی با شرکت‌های مایل به حضور در این پروژه برگزار و اعلام آمادگی‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه گرفته شد منتها باتوجه به ابراز تمایل استان اصفهان برای اجرای مشترک این خط و کاهش هزینه‌های پروژه، مذاکراتی در این خصوص در حال انجام است که ظرف روزهای آینده این مذاکرات نهایی و پروژه خط انتقال آب دریای عمان کلنگ‌زنی خواهد شد. دکتر طالبی به خط دوم انتقال آب شرب استان اشاره کرد و افزود: در این راستا جلسات متعددی با دکتر جوکار؛ نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، پیمانکار و کارفرمای این پروژه برگزار شد اما متاسفانه علی‌رغم اعلام آمادگی استان برای تامین اعتبار اجرای این پروژه، با تعلل پیمانکار و کارفرما مواجه هستیم.

استاندار یزد ادامه داد: در حال پیگیری این موضوع هستیم و در صورت مشاهده تعلل و عدم اجرای اقدام جدی درخصوص این خط انتقال آب، با انعکاس موضوع به وزارت نیرو، کارفرما و پیمانکار جدید در نظر گرفته می‌شود تا در مجموع ضمن تسریع در عملیات اجرای پروژه، مدیریت بهتری روی این پروژه صورت بگیرد. وی در ادامه یکی از چالش‌های بزرگ دولت قبل را وجود پروژه‌های بزرگ عمرانی نیمه‌تمام در سطح کشور و به تبع آن در استان یزد دانست و با اشاره به تمرکز جدی استان بر تکمیل این پروژه‌ها، بیان کرد: با وجود کمبود منابع و محدودیت‌های زیاد، بیش از 70درصد از حجم پروژه‌های نیمه‌تمام استان تکمیل شد که این موضوع به عنوان افتخار بزرگی برای استان یزد به یادگار مانده است.

دکتر طالبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پوشش بیش از 95 درصدی گاز در استان و تکمیل پروژه‌های گازرسانی، گفت: تنها مشکل ما در زمینه گازرسانی، عدم گازرسانی به خرانق است که باتوجه به پراکندگی جمعیت در این بخش و محدودیت‌های مالی وزارت نفت و شرکت گاز و نیاز پروژه به بیش از 300-200 میلیارد تومان، هماهنگی‌هایی با بخش خصوصی انجام شد که این پروژه با کمک دولت و مشارکت بخش خصوصی نهایی شود و شاهد تسریع در عملیات گازرسانی به بخش خرانق و معادن بزرگ مستقر در منطقه باشیم.

استاندار یزد ادامه داد: این اتفاق همچنین فرصتی را برای هدایت بخشی از سرمایه‌گذاری‌های صنعتی که به دلایل مشکلات محیط‌زیستی نمی‌خواستیم در دشت یزد- اردکان مستقر شوند، فراهم کرد، در این راستا دو پهنه و مراکز جدید سرمایه‌گذاری در جاده طبس و بافق تعریف شد. وی در ادامه از کلنگ‌زنی پروژه بسیار بزرگ انتقال گاز 30اینچ در راستای مدیریت تامین گاز استان و ایجاد پایداری مناسب در تامین گاز، خبر داد.

دکتر طالبی همچنین با بیان اینکه در رابطه با موضوع توسعه متوازن شهرستان‌ها، به مطالبات تقسیماتی آن‌ها توجه ویژه‌ای شد، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر و به ویژه سال گذشته مطالبات چندین و چندساله مردم در این‌خصوص، با جدیت دنبال شد که با تصویب هیئت دولت شهرستان مروست به عنوان یازدهمین شهرستان استان تصویب شد و بخش‌های چاهک در خاتم و ایثار در مروست و شهرهای خرانق، بخ و گاریزات به تقسیمات استان اضافه شد که این مهم، می‌تواند تاثیراتی را روی توسعه این مناطق اعمال کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در پیک پنجم کرونا یزد یکی از معدود استان‌هایی بود که تعداد بستری‌های آن به قله آماری پیک‌های قبلی نرسید، اظهار داشت: این مدیریت موجب تمجید از استان در ستاد ملی مقابله با کرونا شد و یزد به عنوان الگوی مدیریت کرونا مطرح شد که باعث افتخار کادر بهداشت و درمان استان و مدیران ذی‌ربط در بخش‌های مختلف است. دکتر طالبی، یزد را دومین استان کشور در عبور از پیک پنجم کرونا و قرار گیری در روند کاهش آمار عنوان کرد. استاندار یزد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه واکسیناسیون کرونا گفت: در شش شهرستان استان یک مرکز تجمیعی واکسیناسیون و در شهر یزد 10 مرکز تجمیعی راه‌اندازی شد و واکسیناسیون با همکاری دستگاه‌های مختلف و به‌ویژه با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است…

وی در بخش دوم جلسه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران با بیان اینکه پیش از پذیرش مسئولیت استانداری یزد نسبت به سختی‌ها، پیچیدگی و شرایط موجود در استان آگاهی داشتم، بیان کرد: در آن زمان، شرایط استان در بعضی بخش‌ها شرایط خوبی نبود اما وقتی نظر وزارت کشور بر این موضوع قرار گرفت، در مصاحبه‌ای در همان روزهای نخست فعالیت اظهار کردم که در بدترین شرایط استان این مسئولیت را پذیرفتم با این همه در بسیاری از برنامه‌ها، فراتر از انتظار اولیه اقداماتی را انجام دادیم.

دکتر طالبی با اشاره به این موضوع که طی سه سال گذشته هیچگونه تنش سیاسی نداشتیم، ادامه داد: فضای همدلی و آرامش سیاسی ایجاد شده در استان و همگرایی موجود در تمامی بخش‌های تصمیم‌ساز، موجب رقم خوردن اتفاقات بزرگی در استان شد. دکتر طالبی اضافه کرد: در این سال‌ها موضوع اقتصاد دانش‌بنیان را به عنوان محور توسعه استان مطرح کردیم و خوشبختانه با گذشت حدود دو سال از طرح این موضوع، اقتصاد دانش‌بنیان به یک گفتمان رایج و مورد وفاق بخش‌های مختلف جامعه و نخبگان استان تبدیل شده است.

وی به حمایت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و نخبگان از اقتصاد دانش‌بنیان اشاره و خاطر نشان کرد: در این راستا اقدامات و فعالیت‌های خوبی در استان صورت گرفته و یزد بعد از تهران اولین استان کشور در شروع به ایجاد کارخانه نوآوری است. استاندار یزد تصریح کرد: به زودی در کارخانه مخروبه درخشان یزد، نگین کارخانه نوآوری سر در خواهد آورد. دکتر طالبی با بیان اینکه در این سال‌ها تلاش شد تا شاخصه‌های حکمرانی خوب در استان پررنگ شود، افزود: هیچ موضوعی در ذهن ندارم که در آن قدم برداشته باشیم و شکست خورده باشیم. وی ادامه داد: هیچکس در پست سیاسی نمی‌تواند ادعا کند که فشار سیاسی در روند فعالیت‌ها وجود نداشته، با اینهمه در راستای منافع استان هیچگاه تسلیم فشارها نشدیم…

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/mRgVj

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا