شماره 715گزیده مطالب

اتوبوس‌خوابی شایسته این جامعه نیست

گزیده مطالب شماره 715

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام اظهار داشت: خط امام مردم را عزیز و صاحبان اصلی انقلاب و رأی مردم را منشأ اصلی تصمیمات کشور و سرنوشت‌ساز می‌دانست؛ نتیجه این تفکر، عبور از خط امام بود.

سیدهادی خامنه‌ای گفت: در خبرها نوشته‌اند که به خاطر موضع‌گیری یک نفر در یک امر سیاسی، چندین هزار میلیارد ریال خسارت به ایران وارد شد. ممکن است خود او خیال کند درست و خدمتکارانه دارد این کار را می‌کند ولی اگر خسارت داشته باشد مسأله جور دیگری خواهد بود.

وی درخصوص زمینه‌های فرهنگی عدم پذیرش عدالت، افزود: طبیعتا فرهنگ‌هایی که از پرستش قدرت یا تمایل به قدرت و یا منفعت‌طلبی برای هم پیاله‌های خود الهام گرفته باشند، معمولا آمادگی برای قبول عدالت اجتماعی و دموکراسی ندارند. این‌جور نباشد که در یک دانشگاه، وقتی یک استاد نظر خودش را در پاسخ به یک سؤال دانشجو می‌گوید، حق داشته باشند به خاطر این پاسخ او را از دانشگاه اخراج کنند.

سیدهادی خامنه‌ای بیان کرد: بعضی‌ها با شعار عدالت به جنگ آزادی می‌روند و جلوی آزادی‌ها را می‌گیرند. در حالی که عدالت و آزادی باهم توأم هستند و در برابر هم نیستند و فقط چیزی که در مقابل عدالت و آزادی قرار می‌گیرد، قدرت است. به نظر می‌رسد انسان اول باید آزاد باشد تا بتواند عدالت را برقرار کند و خودش باید عدالت را اقامه کند و قرآن هم می‌گوید مردم باید اقامه قسط کنند و حکومت را نگفته است. اگر روزی چهره عدل هویدا شود طبعا مستبدان از سخن و استدلال باز می‌مانند. یک اقدام غلط و بدون مشورت متخصصان و کارشناسان می‌تواند جامعه را زیر و رو کند و یک کلمه درست می‌تواند آن را دوباره برگرداند.

وی ادامه داد: مسائل و مشکلات اقتصادی ناشی از این است که حرف‌های ناصواب و بدتر از آن، تصمیمات ناصواب توانسته است به تدریج جامعه را به شکل کنونی درآورد. امروز بعد از سالیانی ما هنوز کارتن‌خواب داریم و اخیرا خبر می‌دادند که بعضی‌ها چون حتی کارتن هم پیدا نمی‌کنند مجبور هستند شب‌ها در اتوبوس‌ها بخوابند. این وضع شایسته این جامعه نیست. اینها از آسیب‌های «ناآگاهی» است. وی تأکید کرد: وقتی گروه‌ها و دولت‌ها عدل را به نیت توجیه کار و قدرت خودشان به کار می‌گیرند، طبیعتا اینجا است که همه چیز رنگ عوض می‌کند. ولی اگر عدل در چهره واقعی ظاهر شود هیچ‌کس مخالف نیست.

جمع‌آوری اتوبوس‌های «کارتن‌خواب‌ها» از سطح شهر
رئیس شورای شهر تهران از قول آقای زاکانی برای جمع کردن اتوبوس‌های مستقر برای کارتن‌خواب‌ها خبر داد. مهدی چمران در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در واکنش به اتوبوس‌خوابی گفت: فضای عمومی تبلیغاتی به ویژه خبرگزاری‌های خارجی بر مسئله اتوبوس‌خوابی متمرکز شده. خبرگزاری‌های خارجی یادشان رفته که زباله‌گردهای لندنی یا دیگر کشورها چگونه زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه البته اتوبوس جای استراحت نیست گفت: حتی فیلمی منتشر شده که یک اتوبوس‌خواب به راننده می‌گوید بخاری بزن اما می‌گویند نداریم. به او پتو می‌دهند البته مسئله دریافت پول مطرح نیست و عده‌ای درمانده به اتوبوس‌ها پناه می‌آورند. وی با بیان اینکه در گذشته به یاد دارید که برخی از این افراد را به زور به گرمخانه‌ها می‌بردند تا در سرمای زمستان جانشان را از دست ندهند که فیلم‌هایش هم منتشر شد، گفت: البته من با آقای زاکانی صبحت کردم و قرار شد بساط اتوبوس‌هایی که در شب محل خواب افراد است جمع کنند چون اتوبوس بهداشتی نیست. صبح که این افراد بیدار می‌شوند چه کنند؟ مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد اما دقت کنید هر کاری کنیم از کار ما برداشت دیگری می‌شود و تبلیغات جهانی علیه ماست و زیر ذره‌بین رسانه‌های داخلی و خارجی هستیم. وی افزود: البته قرار است این اتوبوس‌ها را جمع کنند و این افراد را در مکانی دیگر سامان دهند.

وی با اشاره به وعده شهرداری برای توسعه همراه سراها گفت: البته کار خیر است اما صرفا وظیفه شهرداری نیست و بهتر است که به افراد جامانده کمک شود. معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرده بود برای کمک به افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب که تمایل به حضور در گرمخانه‌ها ندارند در میادین اصلی اتوبوس مستقر کرده‌اند تا برای فرار از سرما، شب را در این اتوبوس‌ها به صبح برساند.

پذیرش نیم میلیون نفر در گرمخانه‌های تهران
معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در فصل سرد سال در گرمخانه‌های تهران به صورت میانگین بین 1800 تا 2000 مددجو پذیرش شدند، گفت: در سال گذشته، 567هزار و 503نفر شب خدمت در گرمخانه‌ها داشتیم و در 9ماهه امسال، 485هزار و 509نفر در شب پذیرش داشتیم. سعید شرف‌دوست با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در گرمخانه‌ها باتوجه به شیوع سویه جدید کرونا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به الان تلاش شده که تمام پروتکل‌های بهداشتی در گرمخانه‌ها رعایت شود و تا به حال حتی یک مورد ابتلا به کرونا در میان مددجویان گرمخانه‌ها نداشتیم.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه مددجویان در ابتدای ورود به گرمخانه‌های کوچکتر توسط مددکاران و در گرمخانه‌های بزرگتر توسط پزشکان آنالیز جسمانی خواهند شد، عنوان کرد: اگر مددجویان علائم مشهودی نداشته باشند، براساس خوداظهاری پذیرش می‌شوند و اگر هم علائم خاصی داشته و اعلام کنند، به مرکز سامانسرای خاورشهر منتقل و در آن مرکز قرنطینه می‌شوند تا بهبود پیدا کرده و ترخیص شوند. شرف‌دوست با اعلام اینکه در مجموع در تهران 20 گرمخانه شامل 16 مرکز ویژه مردان و 4 مرکز ویژه زنان داریم، اضافه کرد: درحال حاضر 2هزار و 40 تخت داریم و از این آمار حدود 300 تخت مخصوص بانوان و مابقی مخصوص آقایان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح اتوبوس‌خوابی از سطح شهر جمع خواهد شد یا خیر؟ گفت: شب‌ها اتوبوس‌ها در نقاطی از شهر مستقر هستند و مددکاران ما با مشاوره به مددجویان مستقر در اتوبوس، افراد را به واسطه گشت به گرمخانه‌ها ارجاع می‌دهند. شرف‌دوست همچنین‌ تاکید کرد که اتوبوس‌ها در زمان کوتاهی مستقر هستند و درحال برنامه‌ریزی هستیم که شرایط بهتری برقرار شود و اتوبوس‌ها جمع‌آوری شوند. معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: این اتوبوس‌های شهری جزو اتوبوس‌های فرسوده هستند و در شهر مجوز تردد ندارند و فقط شب‌ها برای اسکان استفاده می‌شوند و در تلاش هستیم که به کمک مددکاران همه این افراد را در گرمخانه‌ها اسکان دهیم. شرف‌دوست با اعلام اینکه 89درصد مددجویان در گرمخانه‌ها اعتیاد دارند، افزود: بعضی از این افراد معتاد متجاهر هستند و نیاز دارند به طور منظم موادمخدر مصرف کنند و به این دلیل که خروج از گرمخانه از 12 تا 6 صبح ممنوع است، به گرمخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/qmsKT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا